WEB: africarace.com výsledky: africarace-live.com sledovanie jazdcov: astrium report od Zuzky: Ísť túto rally som sa rozhodol vlastne hneď po dojazde minulého ročníka. S motorkou mi pomohol Maťo. Keďže sa mi minuloročná KTM450EXC osvedčila, rozhodol som sa znova pre EXC prestavanú na diaľkové rally. Celý kit na prestavbu mi zostal zo 450-tky. Maťo mi ponúko jeho KTM500 s ktorou jazdil tohtoročné rally a mohol som sa pustiť do prestavby. Najskôr som ju síce chcel dobre odskúšať. Tak isto som chcel odskúšať moju 450-tku ktorej motor bolo treba zreparovať. Po oprave prevodovky som s ňou išiel Serres rally no a tam sa mi podarilo do jednej etapy odštartovať bez oleja a odniesla to kľuka. Najlepšia skúška a zároveň navigačný tréning je zajazdiť si rally. Zavolal som teda Zuzke či by nešla so mnou koncom októbra na Sardíniu na Legend rally a ponúkol som jej moju 450tku a ja som išiel už 500vku. Na Sardínii šlapali obe motorky na jedničku tak som bol spokojný. Zároveň som tu odskúšal aj dve sady navigačných prístrojov. Tak sa mohla začať prestavba 500-vky. No nastal problém s airboxom, pretože 500-vka má vzššie uložené sanie ako 450-tka. Bolo treba teda vyrobiť nový airbox. To oddialilo prestavbu , aj odchod do Dubaja kde som bol zase zo Zuzkou potrénovať duny. Po návrate z Dubaja som začal finišovať s prípravou motorky. Ako to však u mňa býva zvykom, motorka bola hotová až tesne pred odchodom do Monaca. A to mi pri nakladaní zuzka ukázala čo ešte z motorky spadlo. Poistka spojky reťaze. To som teda mal šťastie. Išla sme taká istá zostava ako minule. Ja s Maťom jazdci a Peťo, Jožko a Zuzka – doprovod. Tentokrát cesta prebehla úplne bez problémov, tak do francúzskeho Mentonu sme prišli s časovou rezervou. Administratívne aj technické prebierky prešli bez problémov až na to že komisári nemohli nájsť na hrudnývh chráničoch homologačný štítok. Chtiac-nechtiac som musel vyzliecť bundu s ktorou som chrániče zakrýval aby nebolo vidieť ich poškodenie. No a nielenže sme nenašli štítok ale komisár len krútil hlavou nad polorozpadnými chráničmi. Všetko zachránila Zuzka keď sa tak previnilo pousmiala, sľúbila naše týmové tričko. Už bolo všetko v poriadku. Po prebierkach sme išli motorky zaparkovať do Parc-fermé do Monaca. Prišiel 31.december a s ním od 11.00 slávnostný štart. Z pódia sa malo ísť cez mesto s množstvom tunelov smer prístav Sete. My sme sa ale dohodli že naložíme motorky do auta a tak prejdeme 350 km do prístavu. Je to normálne povolené. Tak sa bolo treba dostať zase ku parc-fermé kde sme mali auto. Lenže mne sa podarilo prepáliť jednu odbočku a ocitol som sa v dlhom jednosmernom tuneli z ktorého keď som vyšiel, bol som už von z Monaca. Tak som sa preklučkoval pomedzi autá a ostrovčeky na cestu ktorá viedla zhruba smerom kde som chcel. Už som videl prístav z jachtami no zase som zle odbočil a dostal som sa do tunela ktorý vyšiel zase na druhej strane za Monacom. Tak už so musel len podľa dporavných značiek nájsť smer monaco. Podarilo sa tak sme sa napokon v prístave našli. Milé bolo že sa mi po prebierkach prihovoril J.L.Schlesser a predstavol mi ambasádorku podujatia ktorou nebol nikto iný ako slovenská topmodelka Adriana Sklenaříková, pochádzajúca z Banskej Bystrice. Teraz býva n Monacu. Tak sme sa porozprávali a na štarte opäť prišla aby sa s nami vyfotila .Zároveň so štartovacou vlajkou nás výprevádzala na trať. Dalšia slovenka, tentokrát z Považskej Bystrice, nás oslovila čašníčka v reštaurácii Stars-N-Bars. Tak myslím že by som sa v Monacu nejako dohodol. Minimálne teda v tom bare. Ostatnú cestu až po štart prvej etapy v Maroku popísala vyčerpávajúco Zuzka, tak o tom sa už zmieňovať nebudem. 2.1.2017 etapa Na úvod bola 50 – kilometrová spojovačka. Po nej štart do 80-kilometrovej rýchlostnej skúšky. Ešte pred štartom som si tak povedal že by nebolo od veci sa chytiť Harita Gabariho – Maročana čo ide celkom slušnú paľbu a štartoval predo mnou. Ten isto nezablúdi. No rally nie je o tom ako poznám terén. Pretože roadbook nie je mapa a zablúdiť môžeš aj sto metrov od vlastného baráku lebo ten domček zakreslený v roadbooku nevieš kde je. Či v jednej doline alebo o tri chotáre ďalej. Tak sa stalo že asi na 10-tom kilometri som neodbočil a pálil rovno. Ani by som to snáď nezbadal no čo sa nedalo prehliadnuť bol asi 120 kilový Gabari ako bezmyšlienkovite chodí krížom krážom po doline. Tak som mu ukázal že asi ideme dobre lebo sú tu stopy. Nenapadlo ma že to sú jeho ako tade viackrát prešiel. Nakoniec sme sa ale otočili a cestou späť sme už videli jazdcov kde odbočujú. Tak som hneď na úvod stratil nejakých 10 minút. Za cieľom rýchlostky na pumpe nás už čakalo asistenčné IVECO z ktorého sme vybrali oblečenie na ďalší 450 kilometrový presun cez zasnežené pohorie Atlas. A veru nepremoky, teplé rukavice a návleky na riadidlá padli vhod. Akurát nos mi skoro odmrzol. Svoje som si ale vytrpel v noci v bivaku. Nezdal sa až taký mráz no po pol hodine keď ma už triaslo od zimy som vyliezol zo spacáku a kompletne som sa obliekol ako na motorku. Akurát miesto chráničov hrude som si dal dve tričká, mikinu a vetrovku. Ani na čižmy som nezabudol. Nahrial som sa pri ohníku a šup do spacáku. Aj v čižmoch. Nepočítal som že tento spacák nemá nič spoločné s tými 40 stupňovými. Tak ma vždy po hodine prebrala zima a pravidelne som sa pri ohníku stretával s Yurom z kazachstanského týmu. Spí v aute a vraj vnútri na streche sa mu vytvorila vrstva ľadu. 3.1.2017 – 2.etapa podla roadbooka navigačne náročná, tak som sa na to celkom tešil. Vtedy si väčšinou dávam veľký pozor aby som vždy trafil odbočku a stále si kontrolujem uhly na vjazde do odbočky. No po 20 kilometroch som konštatoval že to je len o rýchlosti a žiadna navigácia nie je potrebná. Tak som teda zabehol a veru riadne. Ani mi nevadilo že sa niekto pustil za mnou a potom sa otočil. Hovorím si: „ jano ty máš predsa vlastný rozum a ten strom za ktorým sa malo stúpať do kopca predsa musí tu kdesi byť. Keď nie tu tak možno o pät kilometrov ďalej. No a po piatich kilometroch keď som nevidel ani strom , tobôž nie nejaký kopec som si povedal že tí čo sa hneď obracali asi mali pravdu a tešili sa z toho, že ako som ich „obabral“. Ďalšia časť trate už prebehla bez problémov akurát som musel predbiehať kopu jazdcov ktorí na tej odbočke čo som mal odbočiť odbočili správne. Ešte sa mi podarilo spraviť jeden navigačný kiks, no v druhej polovici trate som sa už snažil nezablúdiť, čo sa už podarilo a šťastne som prišiel do cieľa. V bivaku už bola menšia zima ale pre istotu som si vypýtal od Zuzky spacák čo som jej dal aby ho nemusela nosiť z domu. Ona si už nejako pomôže, veď spí s dvoma chlapmi v aute. 4.1.2017 – 3.etapa Na túto etapu som išiel s vedomím že som dobre pripravený. Prístroje fungovali a všetky zmeny itinerára sme zakreslili so Zuzkou do roadbooku. Dokonca som v noci ešte odroloval a opät zroloval skoro celý roadbook aby som zakreslil zmenu čo sme predtým pozabudli. Neprešlo však ani 20 kilometrov keď som si všimol že roadbook sa akosi divne odvíja. Do jednej strany a trhá sa. Už som chcel zastaviť aby som to nejako naroloval na hornú osku ke´d sa naraz utrhol. Rýchlo vyhodiť hornú časť roadbooka a spodnú kde bola nasledujúca časť trate som opäť nalepil na osku. Predbehli ma dvaja jazdci žo štartovali po dvoch minutách za mnou, tak som stratil asi 4 minuty. No pokračoval som ďalej bez problémov. Takto to išlo bez problémov až do 60 – teho kilometra keď sa mi roadbook zase utrhol. No dobiehal som toho jedného, tak som išiel za prachom asi ´dalších 10 kilometrov. A dobre som urobil. Vedľa trate stála helikoptéra s Reném Medge a fotografom. Zastavil som že znovu natočím zbytok roadbooka. Ale už zodpovedne. No zistil som že už nemám pásku na prilepenie. Našťastie v helikoptére mali pásku no pozerám tú rolku a vidím že je aj ďalej nejaká potrhaná. Tak bolo treba trhnúť ďalších asi 10 kilometrov zápisov aby som bol presvedčený že už to bude v poriadku. To tá moja prehnaná aktivita, že som večer ešte rozbaloval roadbook. Asi som ho o nejakú hranu natrhol. Spomínam si že sa mi aj namotal na stupačku, tak možno tak sa to stalo. V noci som si nevšimol. Tak čo ďalej? René bol tvorca roadbooku tak sa mi snažil vysvetliť ako mám pokračovať. No nemalo to zmysel, lebo stopy po pár jazdcoch nebolo dobre vidieť a mohol by som zablúdiť. Tak som počkal na koho by som sa na tých 10-15 kilometrov zavesil. Prišiel Martens, tak som sa dal za ním. Stále ma chcel púšťať dopredu no radšej som sa motal za ním. Až pokilaľ nás nepredbehla 4-kolka. Kmarát z ruska. Ten ma zaviedol až k waypointu v dunách odkiaľ som už dokázal navigovať sám. Tam som dobehol taliana Pelloniho, ktorý štartoval za mnou. S ním som potom prišiel až do cieľa. Dokázal som sa ho držať ale v prachu by som ho nepredbehol a aj keby zase by som sa musel sústrediť na navigáciu a v konečnom dôsledku by sme boli asi obaja pomalší. 90-kilometrová spojovačka do bivaku bola ešte za svetla, no bolo už dosť zima. 5.1.2017 – štvrtý deň Jazdím od začiatku na použitom zadnom mousse od Števa Svitka a tak isto predný som na štvrtý deň nemenil a to tam mám obyčajný endurový Michelin M15. Pred štartom ma napadlo či už nie sú rozsekané, lebo som nemenil ani gumy. Prednú som založil tiež použitú , no myslím že túto etapu by ešte zvládla. No už bolo neskoro tak som sa zmieril s tým že terén nebude tak kamenistý ako bol včera. Šart bol pri vychádzajúcom slnku no našťastie nesvietilo priamo do očí. To by sa ani poriadne nedalo ísť. Talian Pelloni štartoval predo mnou 2 minuty, tak som ho chcel dobehnúť. Včera som sa ho stále držal. No zase sa mi podarilo zaváhať. Roadbook ukazoval medzi dve skaly no uhol nesedel. Naviac prelietala helikoptéra s fotografom. Tá ma asi tak trochu vyrušila a asi som si zle pozrel uhol. Aj tak som sa pre istotu asi 500 metrov vrátil od bodu o ktorom som vedel že je v poriadku. Napodiv všetko sedelo tak idem ďalej. Vchádzalo sa do širokého vyschnutého riečišťa prerasteného kríkmi. Tam som zase namiesto toho aby som z neho hneď vyšiel, tak som v ňom pokračoval až som sa stratil medzi kríkmi a žiadna stopa. Zase sa vrátiť a znovu a pomaly. Zase všetko sedelo. Medzitým ma dvaja predbehli, no toho druhého som mal za chvíľku a o tom prvom – Martensovi som ani nevedel a zistil som to až som ho stretol v tankovačke. No pár kilometrov pred tankovačkou som videl maťa pri motorke. Spadov v zátačke na kamení a ohol ľavú časť riadidiel. Asi ako ja na 6-dňovej v portugalsku. Vtedy som došiel do časovký kde mi to vyrovnali no maťa čakala ešte druhá časť od tankovačky. Skoro 200 kilometrov. Keď som išiel tú časť trate a vide l som akým terénom by mal prejsť tak som si povedal že to sa nedá zvládnuť. V cieli v bivaku sa zuzka pýta či som nevidel Maťa. Ja že v tankovačke a že ak ide ďalej s takými rajdami a nefunkčným roadbookom tak je blázon. Aké bolo však prekvapenie keď sa Zuzka vrátila od organizátorov čo sledujú jazdcov a povedali jej že už je 20 km pred cieľom. Tak toto považujem skoro za nemožné, lebo na trati bolo veľa kamenia, stúpaní aj klesaní a navigačne učite nie jednoduchá. Zajtrajšia etapa bude trochu upravená, prvých 186 kilometro rýchlostky bude nahradených 240- kilometrový m prejazdom. Boli tu totiž veľké záplavy z množstvom obetí na životoch a roadboak by sa musel kôli zmene terénu úplne prekopať tak organizátori zvolili toto riešenie. Od rána som na trati soplil a kýchal, nepustilo ma to doteraz, tak len dúfam že zajtra bude dobre. Zuzka mi robí upravený roadbook, snáď teda konečne nezablúdim. 7.1.2017 – voľný deň Tak máme dnes voľný deň. V dakhle pri oceáne v ktorom sme sa aj boli okúpať. Predchádzal tomu však včerajšie párty v iglu Vlada Kušniera, kde sme sa stretli s ľuďmi postupne snáď so všetkých týmov, včetne ruského Kamazu. Dnes si aspoň môžem celý deň spytovať svedomie. Včera som odštartoval 7 minút pred Maťom. Do tankovačky stiahol dve minuty, lebo som sa tak trochu stratil, no stačilo pozrieť dookola a videl som ruského štvorkolkára, tak druhú časť trate som sa snažil ísť čo najrýchlejšie. Aj som predbehol jedného tak som si bol vedomý že je to dobré. Až prišiel kilometer 360. Bolo to miesto ktoré bolo treba naviac zakresliť do roadbooka ako zmenu. Zuzka mi to aj zakreslila, vždy po nej zoberiem roadbook a oranžovou si zvýrazním dôležité políčka kde napríklad po dlhom rovnom úseku nejaká zmena smeru. Tentokrát neviem prečo som si to nespravil aj keď mi Zuzka túto zmenu ukazovala a pýtala sa či mi to je jasné. A to bola snáď jediná odbočka na dlhom úseku smerujúcom v kurze 180 stupňov. Vlastne to bola odbočka na paralelnú cestu tak isto smerujúcom v uhle 180. Tak sa stalo že som to prepálil. Rýchlo som sa zbadal , no namiesto toho aby som sa vrátil a odbočil na správnom mieste som odbočil a jazdou kolmo som hľadal tú cestu. A vidím že z diaľky sa vracia Pelloni a otáčal sa aj Martens, ktorý pred tankovaním dobre spadol a dotĺkol prilbu aj zlomil šilt a rozbil roadbook. Chytiť sa ich by bolo to najsprávnejšie ako sa posunúť pred nich lebo štartovali ďaleko predo mnou. Namiestoho som začal hľadať tu cestu a aj som našiel jednu čo išla 180 stupňami. No po čase zatočila na 150. ale bola plná stôp a nikto sa z nej nevracal. Tak som po nej išiel asi 24 kilometrov kde sa mala križovať s inou. Aj sa križovala ale v inom uhle tak bolo jasné že idem zle. Všeliako som špekuloval ako si skrátiť spiatočnú cestu a neísť naspäť. Tak som zvolil uhol 320 stupňov a po čase som už videl prach prechádzajúcich áut. No terén bol dosť zložitý tak to dosť trvalo. Zbytok trate – asi 40 kilometrov ma to už nebavilo a išiel som ako slimák. V cieli som videl že viacerí blúdili tak som sa až tak rapídne neposunul dozadu, no tá trištvrte hodina meškania bude chýbať. A práve som sa dozvedel že aj Števo na Dakare včera zameškal a Ivan si zlomil ruku. Tak to bol akýsi smolný deň pre slovenských rally jazdcov. Zajtra máme dlhý presun na Mauretánske hranice, potom spojovačka na krátku 180 kilometrovú rýchlostnú skúšku ktorou začína 6 dunových etáp v Mauretánii. Až tieto etapy riadne premiešajú poradím. 8.1.2016 - siesta etapa Dnešný deň začal dlhým presunom z Dakhly na hranice s Mauretániou. Minulé roky to bolo vždy časovo hroznenáročné lebo mauretánski colníci robili hrozné obštrukcie a raz sa kôli tomu musela aj zrušiť prvá Mauretánska rýchlostná skúška. Tentokrát to išlo tak bleskovo že sme mali po ďalšom 64-kilometrovom presune na štartt rýchlostnej skúšky čas do štartu viac ako 4 hodiny. No nikdy nie je dosť času na to aby som si dobre pozrel motorku. Polihovali sme, debatovali až keď ma asi hodinu pred štartom vyprovokovali chalani aby som ukázal jazdu na zadnom kole. Všetci boli opretí o Tomečkovu Tatru, tak som si narichtoval motorku tak že ich pri rozbehu riadne zahádžem pieskom. Ako si tak odhadzujem zadné kolo vidím že je ekési mäkké. Skúsim stlačiť gumu a bolo to jasné. Predchádzajúce dni a dlhý dnešný presun totálne rozbilo mousse. Vidím že takto by som prešiel len nejakých 20 kilometrov a vyzula by sa mi guma. No čo s tým? Naše asistenčné Iveco bolo už na ceste do bivaku a nebol tam nikto kto by mi mohol nejako pomôcť. No nevzdal som to, aj keď Maťo hovoril že mi to vydrží. Chytil som mobil a volám Zuzku. Našťastie je tu v púšti celkom dobré pokrytie, tak mi hneď zdvihla. "Okamžite sa vráťte!" zavelil som. A počujem Zuzku: " chalani, otáčame sa!" Vyrazil som oproti nim no zadné kolo už tak hádzalo že som mohol tak maximálne 80-tkou. Prešiel som asi 15 kilometrov a už som videl našich ako idú. Tak som si teda oddýchol. Prehodili sme kolo a pálil som na štart. Ešte som mal dosť času sa pripraviť na štart. Táto etapa mi tak trochu nesedela. Žiadna, teda skoro žiadna navigácia, jazda pod jedným uhlom a hrozné vypalováky, no v mäkkom teréne že to bolo tak na 5-6-tku. V úvode etapy vidím Dmitrija Agoschkova ako sedí opretý o motorku. Včera vyhral, tak štartoval prvý. Utýral motor. Večer v cieli po rozobratí motorky ukázal utrhnutý, celý zdeformovaný piest. Keby som to videl pred štartom tiež toľko nedržím plyn ale viac šetrím motorku. Takto som od štartu po cieľ, celých 173 kilometrov držal plyn a veru v cieli mi po postavení motorky na stojan vytieko z airboxu trochu motorového oleja. Dúfam že to nebude nič vážne. Dmitrij nemá náhradný motor tak rusi čo bivakujú vedľa nás ešte stále popíjajú vodku. A to je už polnoc. Večer sa aj mne niečo ušlo, ale fakt z mierou. Zajtra je náročná vyše 400-kilometrová rýchlostná skúška 9.1.2017 – siedma etapa Ráno začalo o tretej keď som sa v stane zobudil celý spotený, usoplený, ukašlaný. Chcel som sa prezliecť, no nechcelo sa mi vyliezať zo stanu. Tak aby som uplne neprechladol zakutral som sa riadne do spacáku. Zaspal som. Až po šiestej počujem Peťov hlas:"no budeš už konečne vstávať?"Tak som dobre zaspal že ma nemohol zobudiť. Tak som sa zle cítil, že som zvažoval že ostanem spať a nepôjdem. Bivak tu totižto ostáva do zajtra. No nakoniec som sa premohol, obliekol a išiel spojovačku na štart rýchlostky. Tam čakal Maťo a prišla ku mne stará známa doktorka Carol. Maťo jej spomenul v akom som stave. No a začala sa vypytovať či mi z nosa tečie vodnaté alebo husté, ako kašlem, Či ma bolí hrdlo, hlava a tak. Vybrala akési tabletky a spýtala sa koľko vážim. Potom vybrala 4 kusy a dala mi prehltnúť. Že naobed by som už mohol byť. Tak to som jej neveril, no vyštartoval som svižne že ak by nakoniec mala pravdu aby som nebol na chvoste štartovného poľa. Celkom sa darilo, nikto ma nepredbiehal. Naviac som videl stáť môjho konkurenta s 525-kou ako stojí. Zadrel motor. Po pár kilometroch som skoro dostal riadnu príučku. V dobrej rýchlosti som za horizontom nezbadal také tri hrby za sebou.Nič neostávalo len pridať plyn a podarilo sa mi ich zdolať asi tak ako rolety na superkrose. S tým rozdielom že nohy som už mal skoro za ušami. No pristál som na sedle a povedal som si že musím dávať riadny pozor. Kúsok bokom som videl stopy ako keby padla motorka a jazdec okolo nej chodil. Pravdepodobne tam spadol jazdec idúci predo mnou, lebo som dobehol po krátkej chvíli dvoch a ten druhý mi ukazuje že sa ma chytí lebo má rozbytý roadbook. Ale sa asi neudržal alebo zastavil pri helikoptére s fotografmi čo tam bola. Tak som išiel ďalej a začali dunové polia. Tu boli dnes tak mäkké duny že dnes na brífingu René Medge povedal, že ešte v živote nevidel motorku po nádrž v piesku. Mne sa ale celkom darilo. Zbadal som pred sebou Maťa ako sa práve vyhrabal s piesku a dobehol som ho. No a odvtedy ďalších asi 300 kilometroch sme išli spolu. V dunách a po tzv ťavej tráve čo sú vlastne také malé trávou zarastené dunky išiel za mnou a na vypalovákoch po pistách ma predbehol a snažil som sa ho držať. Darilo sa. V dunách sme videli Gabariho – asi robil spojku, teda ak mal diely. Neskôr sme predbehli Pelloniho aj Martensa. Martens predo mnou spravil taký premet cez riadidlá že som sa až zhrozil. V zjazde z duny sa mu totiž zapichlo predné kolo do piesku. Mimochodom rené Medge dnes večer na brífingu spomenul že ešte nikdy v živote nevidel tak zaborenú motorku do piesku ako dnes. Až po nádrž a museli ju traja vyťahovať. S maťom sme potom ostatných asi 300 kilometrov išli spolu. Duny a ťaviu trávu som išiel prvý a na rýchlych pistách ma predbehol a ja som sa ho snažil držať. Tak sme prišli až do cieľa, no posledných pár kilometrov ma niekoľko sekúnd odbehol. Dnešný deň sa išiel dosť veľa kilometrov iba podľa uhla v tej ťavej tráve a dunách kde nie je ani sesta ani žiadne orientačné body. Keď som v tej ťavej tráve videl občas tri stopy pred sebou , tajne som dúfal že sú to jediné, a nie sú o pár desiatok či stoviek metrov bokom ďalšie. No našťastie to boli jediné. Ullevalseter, Sela a Ceci. Trojica z ktorej vzíde víťaz rally. Hlavne že sme sa nestratili a vždy na prvýkrát našli waypointy. Večer ešte okolo ôsmej večer vraj bolo v cieli iba 14 motoriek a ostatné boli väčšinou uviaznuté v dunách. Práve bol u nás Martens, že má zalomené skrutky upevnenia zadnej nádrže tak sme ho poslali za Kamazom, či by mu
nevedeli pomôcť. Zajtra sa ide 409 km rýchlostná skúška a vraj navihačne zložitá, naviac kopírujúca viektorých miestach dnešnú trať, tak len aby som sa nestratil, nepadol a vydržala motorka. Tu je všetko možné. 10.1.2017 – 8.deň Dnes som štartoval dve minuty pred Maťom. Nemožné ako pálil. Po piatich kilometroch ma predbiehal. Museltam mať naložených nejakých 130, zatiaľ čo ja som išiel tak 90. No bola to len spojovačka, tak neviem kde sanáhlil keď na štarte rýchlostky som ja čakal asi 20 minút. Aj na rýchlostke ma dobehol a potom sme išli stále spolu. V dunách som ho predbehol a ďalšiu časť trate išielza mnou, pokiaľ som neprebehol jednu odbočku. Aj som sa hneď zbadal, no videl som ho za sebou ako pálitak som v domnení že idem dobre pokračoval. No už bolo jasné že zle. Chcel som sa šikmo vľavo napojiť nasprávny smer, nebol by to problém lebo to bola široká pláň, no Maťo sa chcel vrátiť. Vtedy išli pred nami ibaUllevalseter a Sella a videli sme ich stopy ako sa krútili. Tiež hľadali správnu cestu. Našli sme ju no mohli smestratiť tak 8 minút. Odvtedy išiel Maťo predo mnou až na niekoľko kilometrov jazdy na azimut v ťavej tráve apríjazdu do tankovačky. Po tankovačke ma Maťo predbehol a do cieľa sme prišli za sebou, aj keď som mu už nestačil lebo ku koncu etapy prášil a naviac nás predbehli dve autá ktoré ešte viac naprášili. Vo výsledkoch jeo 5 minút predo mnou, lebo som nedobrzdil do speed-limitu a dostal som penalizáciu. Po dunových poliachsme videli stáť Paola Ceciho pri svojej Honde. Vraj zničil spojku. Vyzerá že to nespravil, lebo nefiguruje ani vprvom CP. Doteraz bol vedúcim v našej triede nad 450ccm. Túto etapu som šetril motorku, lebo maznervózňoval ten olej v airboxe. No v tankovačke som pozrel a nevidel som že by z airboxu niečo vytekalo.Tak som sa tak trochu upokojil. Počas etapy som mal len jednu krízovú situáciu, keď som si kontroloval v roadbooku či idem dobre a na chvíľku som spustil oči z trate. Dostal som takú ranu od kameňa že som bol rádže som to nejako ustál. Okrem toho som raz zapadol v dune predným kolom, no stačilo zosadnúť a potlačiť.Zajtra nás vraj čaká od 80. kilometra 50-kilometrové dunové poklo s makkými čerstvo naviatymi dunami 11.1.2017 – 9.etapaDnes som štartoval 2 minuty za Maťom a 2 minuty pred Pellonim, ktorý je v absolútnomporadí medzi nami. Nešiel som plný plyn, šetril som motorku aj seba a chceli sme sa s Maťom sústrediť na dunové polia. Na pistách rýchlou jazdou možno získať no je tam aj riziko pádu a hlavne zablúdenia. Tak ma Pelloni po nejakých 20-tich kilometrov dobehol , keď som neskoro zbadal odbočku a jazdou krížom som sa chcel napojiť nasprávnu trasu. Nechal som ho ísť , lebo prášil. No prišla kamenistá časť trate so samostatnýmidunami pomedzi ktoré sa išlo slalomom. Tam som ho dobehol a dobehol som aj Maťa.Maťo keď videl za sebou Pelloniho zrýchlil a ja tiež a už sme do dunových polí išlisami spolu. Duny boli mäkké, bolo treba si dávať pozor aby sa nezaborilo prednékoleso. Takto sa nám podarilo zdolať spolu dlhé dunové pole s veľkými mäkkýmidunami a následne aj ďalšiu časť trate s menšími dunami a s ťavou trávou. Maťa som videl spadnúť 2x, ja som tiež raz spadol no prakticky z nulovej rýchlosti. Zopárkrátsom mal šťastie keď som skákal z asi trištvrte metrových hraniek na rovinu v domneníže skáčem na tvrdé a pritom to bol mäkký piesok. To že ma to prevesí cez riadidlábolo jasné no vždy som to nejako ustál a pod plynom to z piesku vytiahol. V CP som sa pozrel za seba pelloniho som nevidel. Do tankovačky prišiel za nami asi 10 minút.A martens asi 15 minút. Pelloni ukazoval úplne vyhnutú zadnú brzdu. Tak som ostatnú časť trate Išiel v pohode za Maťom. Bolo jasné že keď nezablúdime máme dobrývýsledok. V CP sm Maťovi povedal že sa za ním ide veľmi dobre pretože ho vidímvpredu a môžem zákruty strihať , teda ak sa dá. A dalo sa. No po CP sa situáciaúplne otočila. Zmenil sa vietor a raz išiel prach od Maťa na pravú stranu a raz naľavú, raz rovno za ním. Tak teraz išiel Maťo skoro rovno a ja som robil slalom aby som išiel vždy po náveternej strane. No a to bolo treba už aj raz spomaliť a raz riadne potiahnuť plynom. No a takto sme prišli až do cieľa prakticky vedľa seba.Za nami po čase prišiel Ceci, keď v dunách na nás strácal, no po vypalovákoch jeho 1000-cka išla hádam aj 180 km/h. Pelloni prišiel po 50-tich minutách a Martens asipo dvadsiatich. Tak som si polepšil. Z poradia sa zase stratil Marokánec Gabari, keď zničil už druhý motor. Pri jeho váhe a plyne čo držal sa ani nečudujem Tak vtomto štádiu už len do konca šetriť motorku a nezablúdiť. To je moja špecialitaposledných dní.12.1.2017 – 10. etapa Vyštartoval som 20minuty pred Maťom. Povedali sme si že pôjdeme úplne na istotu,lebo medzi nami aj ostatními sú už také časové rozdiely, že zmena poradia na prvých6-tich miestach by mohla byť iba keby mal niekto nejaký väčší problém. Tak som sa neprepínal, ale som išiel celkom svižne. Myslel som že ma maťo za nejakú pol hodinkudobehne. No nepredbiehal a ja som sa zase ani dozadu neobzeral. Veď aj načo. Kebysom ho nevidel aj tak by som ho nečakal. Boli ťažké dunové pasáže, tak som myslelže zapadol. No prišla zase veľká piesková pláň kde som trochu zneistel a predbehol ma s tým že ukazoval na GPS. Ja GPS nesledujem, všetko čo potrebujerm mi ukazuje speedocap. No na GPS som teraz pozrel a ukazovalo výtrahu že som minul WP a že či chcem ísť naspäť ho hľadať. Nebol som si vedomý že by tam za mnou bol nejaký WP nodal som že Yes. Maťo išiel zatiaľ ďalej. Ja si hovorím, že veď by sa mi asi oplatilonájsť ten WP. Aj som si myslel že tak 5 kilometrov nazad tam kde bola kopafotografov a kameramanov, že tam bol kdesi skrytý a fotografi číhali ako sa tam budeme krútiť. Pretočil som roadbook naspäť no nijaký WP som nevidel. Tak som ťukol na GPS že WP+ /choď k ďalšiemu /. No ukázalo mi DZ5 – čo značí že ten ďalší je začiatok speed limitu na piatom kilometri. Zase dám WP+ a ostalo tam to DZ5. Nechápalsom. Veď ďalší WP mal byť speed limit a tankovačka. Takto som mohol stratiť týmto laborovaním asi 5 minút. Maťo sa zatiaľ stratil. Tak som kašlal na GPS a išiel som ďalej podĺa roadbooka. V jednej horskej dedinke s kamenistou cestou lemovanoudomorodcami mi GPS ukázalo že som v speed limite, no neukazovalo šípku. Takto somdošiel až do tankovačky a tam všetci. Sella, Ceci, Ullevalseter aj Maťo. A tam sa to všetko vysvetlilo. DZ5 bol vlastne začiatok speed limitu na prejazde k bivaku,len mal zadané súradnice kdesi na rýchlostke. Čakalo sa pokiaľ prijde vrtulník sAlexom čo má na starosti GPS. Bol som rád, že som mal pochytané všetky WP lebo užsom začal kalkulovať akú penalizáciu dostanem a že zvyšok trate budem musieť tuho závodiť. Po čase začali prichádzať ďalší jazdci tak som sa ukľudnil že zom si opäť zvýšil náskok pred Pellonim. Nasladoval reštart a išiel som si svoje tempo. Dobeholsom Maťa, no dvakrát som zabehol, až ma predbehol . Pri jednom zabehnutí som keď som hľadal cestu vidím Martensa. Pustil som sa za ním, až do dunových polí zaktorými boli treba ísť vpravo okolo dvoch kopcov. Uhol síce ukazoval medzi kopceale po tých kilometroch vždy niekde človek vybočí nechtiac zo smeru. Martens sapustil medzi kopce. Doteraz neviem prečo som išiel za ním keď som jasne vedel že mám ísť vpravo okolo oboch kopcov. Hore medzi kopcami Martens zastavil a pozeral. Viedla tam pista približne pod uhlom aký bol v roadbooku . A pustil sa po nej.Našťastie som sa vrátil lebo bolo vidieť samé duny medzi tou pistou kade sa pustila tou čo mala byť za kopcami. Obehol som teda kopce, pistu som našiel a pustil somsa k WP čo mal byť asi o 8 kilometrov. A čakal som že sa Martens vráti. Nonevrátil sa. Vraj mu asi o 6 kilometrov zasvietila šípka smerom k tomu WP krížomcez duny. V cieli potom povedal že teda si riadne užil. Samé maäkké duny kde sazabáral. Strašne tam stratil. Nasledovali ďalšie, už rýchlejšie úseky až do cieľarýchlostky. Videl som podľa stôp že ma ešte niekto obehol no nevadilo mi to.Skončil som siedmy len mojou sprostosťou. Inak toto bola snáď najkrajšia rýchlostka akú som tu v Afrike išiel. Krásne scenérie,kamenisté stúpania, kaňony lemované vysokými skalami s kolmými stenami. Práve za týmkaňonom som neodbočil, lebo som sa pozeral dookola a nie do roadbooku. A zabehol zamnou aj Ceci čo sa predtým tak zahrabal že mu bežali na pomoc aj domorodci. Pustili sme sa teda krížom hľadať cestu, no namiesto pisty sme išli dunami a doslovatrialovými skalnatými kopcami. Cestu sme však našli.Zajtra je len 208-kilometrová rýchlostka a presun do senegalu. Tam bude už lenzáverečná 22-kilometrová nemeraná ýchlostka. Teda zajtrajško rozhodne o všetkom.13.1.2017 - 11-ta etapaRýchlostná skúška začala v pohode. Dokonca ma zavolali na štart skôr, lebo včerajšievýsledky boli bez odrátania nedobrovoľného pobytu v tankovačke. takže včera som bolvlastne šiesty a nie siedmy.Začal som svižne, no trochu som zaváhal pri nájazde do dunových polí. Bol som si vedoimý toho že tam vchádzam viac sprava, tak som si zmenšil uhol prejazdu cez dunyasi o 10 stupňov, že takto vy som mohol naraziť na nejaké stopy jazdcov idúcichpredo mnou. Začalo však strašne fúkať a stopy by mohli byť aj zafúkané tak som si starostlivo po pár kilometroch strážil uhol. Išiel som stále sám a vietor začal dvíhať piesok a prestalo byť dobre vidieť do diaľky. no nakoniec som waypoint našiel. Dokonca som išiel priamo proti nemu. No tam nad WP za dunou stál vo vzduchuvrtuľník. zrejme chcel jazdcom uľahčiť nájdenie WP. Potom som sa ukľudnil že idemdobre. Keď sa vchádzalo do druhej časti trate kde už bola len pista až do cieľa sjedným uhlom. No aj keď by sa to zdalo jednoduché, piesok unášajúci vetrom takdo pol metra nad zemou, valiaci sa zľava niekedy celkom zatienil cestu. Vietor boltaký silný, že keď v niekoľkých miestach fúkal priamo do chrbta sa zdalo, že idemkrokom, dokonca že stojím. no pri pohľade na treepmaster tam bolo 130km/h.Fakt niekedy som vybočil z pisty a aji som si to neuvedomil. v úplne poslednej častitak asi 10 km pred cieľom som si už dával strašný pozor aby som nevyletel z trate Mohlo by to dopadnúť zle, tak ako pred rokom. Ku koncu striedali rovinky aj zatáčkovité pasáže. A tam som zbadal moju starú známu dunku pokrytú trsom trávy. Práve do nej som minulý rok narazil. Našťastie teraz sa to nestalo a do cieľa somprišiel úplne v pohode. Od radosti som sa pred cieľom postavil nohami na sedlo azrobil parádnu "lastovičku" z a cieľom nasledovalo viacnásobné kolečko okolo nohy,aby si diváci v cieli užili aj trochu zvýreného piesku v očiach. Bol prakticky koniectohtoročnej rally. Teda tej meranej časti. Pri pretočení roadbooka na štart presunu nahranice so Senegalom sa mi ukázalo ružové srdiečko. Samozrejme to fotografi postrehlia večer som si to už našiel aj na FB.Tentokrát bol prechod aj cez hranice so senegalom bezproblémový tak sme v pohode došlido bivaku v Saint Louis. No a tam sme večer aj načali nejaké zásoby, aj kamazáci prišli večer pod náš stan a bavilo sa do noci. Zajtra má byť štart o ˇosmej, tak prečo nie. 14.1.2017 - posledný deň. O ôsmej sme vyštartovali, každý podľa uváženoa na 311 kilometrový presun na štart22 kilometrovej nemeranej rýchlostky k ružovemu jazeru. Tam sme zoradili motorky vedľaseba a čakali hromadný štart. Tam som chcel potiahnuť, no keď som videl ako sa mi všetci vzďalujú napriek tomu že držím plný plyn, som zvoľnil. Nezničím motor párkilometrov pored cieľom, nie? Moja motorka viditeľne nestíhala rally špeciálomTeraz som sa prebudil v našom starom známom hoteli Obama beach v Saly, 80 kilometrov južne od Dakaru. Túto tradíciu ako prežiť posledné dni v Senegale som založil pred dvoma rokmi keď sme tu boli vtedy iba Ja, Zuzka a Miro Šipikal. Veľmi sa nám tu zapáčilo, našli sme si tu vtedy aj známych z pizzerie SEB Pizza fast Saly, kde jej majiteľ je motocyklovým fanúškom a stretávajú sa tu motorkári z celého okolia. Aj minulý rok som so Zuzkou ich bol pozrieť a dnes tam chcem zaviesť konečne aj chalanov.No ešte niekoľko slov k tohtoročnej AfricaEco Race.Posledný deň rally po dlhom prejazde som prišiel na starú známu pláž kde od od počiatku založenia tejto rally, vtedy Rally Paríž – Dakar sa každoročne jazdí okolo oceánu s cieľom pri Ružovom Jazere posledná rýchlostná skúška. Tam už čakali opretí v tieni o auto Mirka Zapletala Maťo, Ullevalseter a Ceci. O dve hodiny sa malo odštartovať. Pred štartom ešte spraviť spoločnú fotografiu a mohol prijsť hromadný štart. Vôbec som sa nehnal, už som nič neriskoval, a aj tak sa mi zdalo že moja motorka nestačí rally špeciálom. A oproti minulým rokom sa mi tentokrát pády úplne vyhli. Okrem nôh, ničím som sa za celú rally zeme ani nedotkol tak som nechcel fakt už nič pokaziť. A v cieli sa mi zdalo, že som ešte vo väčšej pohode ako pred štartom. Ani zdravotné problémy ma nepostretli. Prechladnutie ťahajúce sa od prvého mrazivého bivaku zažehnala pár pilulkami pani doktorka Carol.A ani s motorkou som nemal absolútne žiadne problémy. Jedine vymeniť olej, filtre, gumy, mousse a dotiahnuť špice. A menil som raz rozetu, lebo som išiel na hliníkovej a po polke rally už boli zuby riadne opotrebené. Ešte sa vyhnúť navigačným kiksom, z ktorého jeden bol absolútne generálny, mohlo to byť lepšie. No toto všetko patrík rally. Aj to že k výsledku nám dopomohlo vypadnutie viacerých dobrých jazdcov, či už pre poruchu motocyklovalebo kôli zraneniam. Rally nie je šprint ale je to hádam najkomplexnejšia motocyklová disciplína pri ktorej jazdecmusí sledovať a spracovávať množstvo informácií, a zároveň ísť tak aby stíhal navigovať, sledovať rýchlosť vzónach so speed limitom, počúvať motor aby ho zbytočne netýral. A po dojazde etapy pripraviť motorku a sebana tú ďalšiu. A hlavne jazdec musí mať spoľahlivý a zodpovedný doprovod ktorý vo veľa veciach musí myslieťaj za jazdca. A toto všetko som na tejto rally mal. Zuzka - Zůza Nováčková sa perfektne starala aby som bolpripravený, aby som mal všetko čo treba so sebou, starala sa o colné záležitosti, styk s organizátormi, robila miroadbook, do ktorého som sa ale niekedy pozabudol pozrieť, chodila na brífingy a referovala čo treba a aké sú zmeny, starala sa o občerstvenie. A svojou prítomnosťou neuveriteľne stmeľovala kolektív a postarala sa o to ženás mali všetci radi a všetci boli radi že môžu s nami stráviť zopár pekných okamihov. Či už organizátori aleboiné teamy. Chalani od Valtra, Tomečka, Zapletala, Vlada Kušniera, Ullevalsetera, Ceci. S tymi sme boli neustále vkontakte, ruský Troyka Team ani nespomínam. Napríklad aj ruský Kamaz známy svojou uzavretosťou. Prišli medzi nás posledný deň aj s fľaškou šampanského. O druhej v noci nás zavolali k sebe a Zuzku dokonca posadiliza volant závodného Kamazu. Všetko je zdokumentované. Ďalej Peťo. Veľakrát aj s pomocou Maťovho Jožka sastaral zase o moju motorku. Večer pred spánkom som ju mal vždy v perfektnom stave. Maťo sa zas postaral ocelú logistiku, hotely, a tak. A ešte k organizácii rally. Ako vždy perfektná. Tu v Afrike sa predovšetkým preferuje športový duch. Nikdy si organizátori nedávali a nepropagovali prívlastok ako „najdlhšia, najnáročnejšia a najlepšie zorganizovaná apodobne.“ Ale stále sa snažia držať odkazu Thierre Sabina ktorý túto rally založil. Darmo sa v Amerike jazdí Dakar, nikdy to nebude rally taká ako si to zakladateľ želal. Tu v Afrike sa jazdí množstvo piesku, dunových polí,planín a ciest ktorá ani nie je vidieť a predsa si ich treba vydedukovať a držať. Rozhoduje navigácia a hlavne duny, kde zapadne raz jeden, raz druhý. Také duny ako v Mauretánii hádam nikde nenájdete. Znenazdajky sa prepadnete a ste ponorený ako do vody. A že nie je najdlhšia? Ak sa počítajú asfaltové cesty tak nie. Stačí sa ale pozrieť aká je celková dĺžka rýchlostných skúšok a aká je náročnosť. A stačí pozrieť na čas víťaza Dakarua víťaza Africa Eco Race. A porovnať. A nemyslite si že taký Sella je oveľa pomalší ako Sunderland. A to nehovorím o dunách, ktoré sa jazdia niekedy tretinovou rýchlosťou, aj menej v porovnaní s pistami. Pohoda v bivaku sa u oboch rally nedá ani porovnať. Presne v duchu odkazu Thierre Sabina – na trati si nedarovať anisekundu ale v bivaku byť s každým kamarát. Či s organizátormi, či mezi sebou. Posledné tri roky sa juhoamerický Dakar potýka s neustálymi problémami. Začalo to tým ako Peru a Čile odmietlo finančne prispievať organizátorovi. Ten bol nútený hľadať iné regióny kadiaľ by viedol trate. No myslím že nemusel, no hľadal v inýchkrajinách len finančné zdroje. A prišli na rad Bolívia, Paraguay a znova Argentína, kde je namotaná najväčšia časť trate. No a to prinieslo problémy. Klimaticky stabilnú púšť Atacama v Čile a celé Peru vystriedali dažďami zaťažované kraje Argentíny, Bolívie. A to si zase vynútilo improvizácie. Skrátenie rýchlostných skúšok je to najmenšie zlo ale vypustenie celých dní, to už vtedy nastávajú veľké problémy. Najmä ak sú bivaky a celáinfraštruktúra rally pod vodou. A spojovacie cesty poškodené dažďami a zosuvmi. A z toho pramení aj nervozitajazdcov, doprovodu. No Dakaru v Južnej Amerike nemožno uprieť viac vecí. Je to najmedializovanejšia a tým pádom najprestížnejšia rally pri ktorej úspech znamená veľký záujem sponzorov. Takú medializáciu si Africa nemôže dovoliť. Napríklad pred dvoma rokmi ju vysielal aj Eurosport, no zistilo sa žeby to bolo pre organizátorov stratové. Pre nás na Slovensku je to škoda, lebo TV stanice kde sa Africa vysiela /predovšetkým Motors TV/ je pre väčšinu nedostupný, aj keď svojho času to malo v ponuke aj Magio. Namiesto toho teraz uprednostňujú aj 20 staníc s futbalom. A je to škoda.Takže môžem povedať že tohtoročná, vydarila na jedničku. A to bez ohľadu na to aké boli výsledky. Tie už bolilen tou povestnou čerešničkou na torte
nevedeli pomôcť. Zajtra sa ide 409 km rýchlostná skúška a vraj navihačne zložitá, naviac kopírujúca v
10.1.2017 – 8.deň
Dnes som štartoval dve minuty pred Maťom. Nemožné ako pálil. Po piatich kilometroch ma predbiehal. Museltam mať naložených nejakých 130, zatiaľ čo ja som išiel tak 90. No bola to len spojovačka, tak neviem kde sanáhlil keď na štarte rýchlostky som ja čakal asi 20 minút. Aj na rýchlostke ma dobehol a potom sme išli stále spolu. V dunách som ho predbehol a ďalšiu časť trate išielza mnou, pokiaľ som neprebehol jednu odbočku. Aj som sa hneď zbadal, no videl som ho za sebou ako pálitak som v domnení že idem dobre pokračoval. No už bolo jasné že zle. Chcel som sa šikmo vľavo napojiť nasprávny smer, nebol by to problém lebo to bola široká pláň, no Maťo sa chcel vrátiť. Vtedy išli pred nami ibaUllevalseter a Sella a videli sme ich stopy ako sa krútili. Tiež hľadali správnu cestu. Našli sme ju no mohli smestratiť tak 8 minút. Odvtedy išiel Maťo predo mnou až na niekoľko kilometrov jazdy na azimut v ťavej tráve apríjazdu do tankovačky. Po tankovačke ma Maťo predbehol a do cieľa sme prišli za sebou, aj keď som mu už nestačil lebo ku koncu etapy prášil a naviac nás predbehli dve autá ktoré ešte viac naprášili. Vo výsledkoch jeo 5 minút predo mnou, lebo som nedobrzdil do speed-limitu a dostal som penalizáciu. Po dunových poliachsme videli stáť Paola Ceciho pri svojej Honde. Vraj zničil spojku. Vyzerá že to nespravil, lebo nefiguruje ani vprvom CP. Doteraz bol vedúcim v našej triede nad 450ccm. Túto etapu som šetril motorku, lebo maznervózňoval ten olej v airboxe. No v tankovačke som pozrel a nevidel som že by z airboxu niečo vytekalo.Tak som sa tak trochu upokojil. Počas etapy som mal len jednu krízovú situáciu, keď som si kontroloval v roadbooku či idem dobre a na chvíľku som spustil oči z trate. Dostal som takú ranu od kameňa že som bol rádže som to nejako ustál. Okrem toho som raz zapadol v dune predným kolom, no stačilo zosadnúť a potlačiť.Zajtra nás vraj čaká od 80. kilometra 50-kilometrové dunové poklo s makkými čerstvo naviatymi dunami
11.1.2017 – 9.etapa
Dnes som štartoval 2 minuty za Maťom a 2 minuty pred Pellonim, ktorý je v absolútnomporadí medzi nami. Nešiel som plný plyn, šetril som motorku aj seba a chceli sme sa s Maťom sústrediť na dunové polia. Na pistách rýchlou jazdou možno získať no je tam aj riziko pádu a hlavne zablúdenia. Tak ma Pelloni po nejakých 20-tich kilometrov dobehol , keď som neskoro zbadal odbočku a jazdou krížom som sa chcel napojiť nasprávnu trasu.
Nechal som ho ísť , lebo prášil. No prišla kamenistá časť trate so samostatnýmidunami pomedzi ktoré sa išlo slalomom. Tam som ho dobehol a dobehol som aj Maťa.Maťo keď videl za sebou Pelloniho zrýchlil a ja tiež a už sme do dunových polí išlisami spolu. Duny boli mäkké, bolo treba si dávať pozor aby sa nezaborilo prednékoleso. Takto sa nám podarilo zdolať spolu dlhé dunové pole s veľkými mäkkýmidunami a následne aj ďalšiu časť trate s menšími dunami a s ťavou trávou. Maťa som videl spadnúť 2x, ja som tiež raz spadol no prakticky z nulovej rýchlosti. Zopárkrátsom mal šťastie keď som skákal z asi trištvrte metrových hraniek na rovinu v domneníže skáčem na tvrdé a pritom to bol mäkký piesok. To že ma to prevesí cez riadidlábolo jasné no vždy som to nejako ustál a pod plynom to z piesku vytiahol. V CP som sa pozrel za seba pelloniho som nevidel. Do tankovačky prišiel za nami asi 10 minút.A martens asi 15 minút. Pelloni ukazoval úplne vyhnutú zadnú brzdu. Tak som ostatnú časť trate Išiel v pohode za Maťom. Bolo jasné že keď nezablúdime máme dobrývýsledok. V CP sm Maťovi povedal že sa za ním ide veľmi dobre pretože ho vidímvpredu a môžem zákruty strihať , teda ak sa dá. A dalo sa. No po CP sa situáciaúplne otočila. Zmenil sa vietor a raz išiel prach od Maťa na pravú stranu a raz naľavú, raz rovno za ním. Tak teraz išiel Maťo skoro rovno a ja som robil slalom aby som išiel vždy po náveternej strane. No a to bolo treba už aj raz spomaliť a raz riadne potiahnuť plynom. No a takto sme prišli až do cieľa prakticky vedľa seba.Za nami po čase prišiel Ceci, keď v dunách na nás strácal, no po vypalovákoch jeho 1000-cka išla hádam aj 180 km/h. Pelloni prišiel po 50-tich minutách a Martens asipo dvadsiatich. Tak som si polepšil. Z poradia sa zase stratil Marokánec Gabari, keď zničil už druhý motor. Pri jeho váhe a plyne čo držal sa ani nečudujem Tak vtomto štádiu už len do konca šetriť motorku a nezablúdiť. To je moja špecialitaposledných dní.
12.1.2017 – 10. etapa
Vyštartoval som 20minuty pred Maťom. Povedali sme si že pôjdeme úplne na istotu,lebo medzi nami aj ostatními sú už také časové rozdiely, že zmena poradia na prvých6-tich miestach by mohla byť iba keby mal niekto nejaký väčší problém. Tak som sa neprepínal, ale som išiel celkom svižne. Myslel som že ma maťo za nejakú pol hodinkudobehne. No nepredbiehal a ja som sa zase ani dozadu neobzeral. Veď aj načo. Kebysom ho nevidel aj tak by som ho nečakal. Boli ťažké dunové pasáže, tak som myslelže zapadol. No prišla zase veľká piesková pláň kde som trochu zneistel a predbehol ma s tým že ukazoval na GPS. Ja GPS nesledujem, všetko čo potrebujerm mi ukazuje speedocap. No na GPS som teraz pozrel a ukazovalo výtrahu že som minul WP a že či chcem ísť naspäť ho hľadať. Nebol som si vedomý že by tam za mnou bol nejaký WP nodal som že Yes. Maťo išiel zatiaľ ďalej. Ja si hovorím, že veď by sa mi asi oplatilonájsť ten WP. Aj som si myslel že tak 5 kilometrov nazad tam kde bola kopafotografov a kameramanov, že tam bol kdesi skrytý a fotografi číhali ako sa tam budeme krútiť. Pretočil som roadbook naspäť no nijaký WP som nevidel. Tak som ťukol na GPS že WP+ /choď k ďalšiemu /. No ukázalo mi DZ5 – čo značí že ten ďalší je začiatok speed limitu na piatom kilometri. Zase dám WP+ a ostalo tam to DZ5. Nechápalsom. Veď ďalší WP mal byť speed limit a tankovačka. Takto som mohol stratiť týmto laborovaním asi 5 minút. Maťo sa zatiaľ stratil. Tak som kašlal na GPS a išiel som ďalej podĺa roadbooka. V jednej horskej dedinke s kamenistou cestou lemovanoudomorodcami mi GPS ukázalo že som v speed limite, no neukazovalo šípku. Takto somdošiel až do tankovačky a tam všetci. Sella, Ceci, Ullevalseter aj Maťo. A tam sa to všetko vysvetlilo. DZ5 bol vlastne začiatok speed limitu na prejazde k bivaku,len mal zadané súradnice kdesi na rýchlostke. Čakalo sa pokiaľ prijde vrtulník sAlexom čo má na starosti GPS. Bol som rád, že som mal pochytané všetky WP lebo užsom začal kalkulovať akú penalizáciu dostanem a že zvyšok trate budem musieť tuho závodiť. Po čase začali prichádzať ďalší jazdci tak som sa ukľudnil že zom si opäť zvýšil náskok pred Pellonim. Nasladoval reštart a išiel som si svoje tempo. Dobeholsom Maťa, no dvakrát som zabehol, až ma predbehol . Pri jednom zabehnutí som keď som hľadal cestu vidím Martensa. Pustil som sa za ním, až do dunových polí zaktorými boli treba ísť vpravo okolo dvoch kopcov. Uhol síce ukazoval medzi kopceale po tých kilometroch vždy niekde človek vybočí nechtiac zo smeru. Martens sapustil medzi kopce. Doteraz neviem prečo som išiel za ním keď som jasne vedel že mám ísť vpravo okolo oboch kopcov. Hore medzi kopcami Martens zastavil a pozeral. Viedla tam pista približne pod uhlom aký bol v roadbooku . A pustil sa po nej.Našťastie som sa vrátil lebo bolo vidieť samé duny medzi tou pistou kade sa pustila tou čo mala byť za kopcami. Obehol som teda kopce, pistu som našiel a pustil somsa k WP čo mal byť asi o 8 kilometrov. A čakal som že sa Martens vráti. Nonevrátil sa. Vraj mu asi o 6 kilometrov zasvietila šípka smerom k tomu WP krížomcez duny. V cieli potom povedal že teda si riadne užil. Samé maäkké duny kde sazabáral. Strašne tam stratil. Nasledovali ďalšie, už rýchlejšie úseky až do cieľarýchlostky. Videl som podľa stôp že ma ešte niekto obehol no nevadilo mi to.Skončil som siedmy len mojou sprostosťou.
Inak toto bola snáď najkrajšia rýchlostka akú som tu v Afrike išiel. Krásne scenérie,kamenisté stúpania, kaňony lemované vysokými skalami s kolmými stenami. Práve za týmkaňonom som neodbočil, lebo som sa pozeral dookola a nie do roadbooku. A zabehol zamnou aj Ceci čo sa predtým tak zahrabal že mu bežali na pomoc aj domorodci. Pustili sme sa teda krížom hľadať cestu, no namiesto pisty sme išli dunami a doslovatrialovými skalnatými kopcami. Cestu sme však našli.Zajtra je len 208-kilometrová rýchlostka a presun do senegalu. Tam bude už lenzáverečná 22-kilometrová nemeraná ýchlostka. Teda zajtrajško rozhodne o všetkom.13.1.2017 - 11-ta etapaRýchlostná skúška začala v pohode. Dokonca ma zavolali na štart skôr, lebo včerajšievýsledky boli bez odrátania nedobrovoľného pobytu v tankovačke. takže včera som bolvlastne šiesty a nie siedmy.Začal som svižne, no trochu som zaváhal pri nájazde do dunových polí. Bol som si vedoimý toho že tam vchádzam viac sprava, tak som si zmenšil uhol prejazdu cez dunyasi o 10 stupňov, že takto vy som mohol naraziť na nejaké stopy jazdcov idúcichpredo mnou. Začalo však strašne fúkať a stopy by mohli byť aj zafúkané tak som si starostlivo po pár kilometroch strážil uhol. Išiel som stále sám a vietor začal dvíhať piesok a prestalo byť dobre vidieť do diaľky. no nakoniec som waypoint našiel. Dokonca som išiel priamo proti nemu. No tam nad WP za dunou stál vo vzduchuvrtuľník. zrejme chcel jazdcom uľahčiť nájdenie WP. Potom som sa ukľudnil že idemdobre. Keď sa vchádzalo do druhej časti trate kde už bola len pista až do cieľa sjedným uhlom. No aj keď by sa to zdalo jednoduché, piesok unášajúci vetrom takdo pol metra nad zemou, valiaci sa zľava niekedy celkom zatienil cestu. Vietor boltaký silný, že keď v niekoľkých miestach fúkal priamo do chrbta sa zdalo, že idemkrokom, dokonca že stojím. no pri pohľade na treepmaster tam bolo 130km/h.Fakt niekedy som vybočil z pisty a aji som si to neuvedomil. v úplne poslednej častitak asi 10 km pred cieľom som si už dával strašný pozor aby som nevyletel z trate Mohlo by to dopadnúť zle, tak ako pred rokom. Ku koncu striedali rovinky aj zatáčkovité pasáže. A tam som zbadal moju starú známu dunku pokrytú trsom trávy. Práve do nej som minulý rok narazil. Našťastie teraz sa to nestalo a do cieľa somprišiel úplne v pohode. Od radosti som sa pred cieľom postavil nohami na sedlo azrobil parádnu "lastovičku" z a cieľom nasledovalo viacnásobné kolečko okolo nohy,aby si diváci v cieli užili aj trochu zvýreného piesku v očiach. Bol prakticky koniectohtoročnej rally. Teda tej meranej časti. Pri pretočení roadbooka na štart presunu nahranice so Senegalom sa mi ukázalo ružové srdiečko. Samozrejme to fotografi postrehlia večer som si to už našiel aj na FB.Tentokrát bol prechod aj cez hranice so senegalom bezproblémový tak sme v pohode došlido bivaku v Saint Louis. No a tam sme večer aj načali nejaké zásoby, aj kamazáci prišli večer pod náš stan a bavilo sa do noci. Zajtra má byť štart o ˇosmej, tak prečo nie. 14.1.2017 - posledný deň. O ôsmej sme vyštartovali, každý podľa uváženoa na 311 kilometrový presun na štart22 kilometrovej nemeranej rýchlostky k ružovemu jazeru. Tam sme zoradili motorky vedľaseba a čakali hromadný štart. Tam som chcel potiahnuť, no keď som videl ako sa mi všetci vzďalujú napriek tomu že držím plný plyn, som zvoľnil. Nezničím motor párkilometrov pored cieľom, nie? Moja motorka viditeľne nestíhala rally špeciálom
Teraz som sa prebudil v našom starom známom hoteli Obama beach v Saly, 80 kilometrov južne od Dakaru. Túto tradíciu ako prežiť posledné dni v Senegale som založil pred dvoma rokmi keď sme tu boli vtedy iba Ja, Zuzka a Miro Šipikal. Veľmi sa nám tu zapáčilo, našli sme si tu vtedy aj známych z pizzerie SEB Pizza fast Saly, kde jej majiteľ je motocyklovým fanúškom a stretávajú sa tu motorkári z celého okolia. Aj minulý rok som so Zuzkou ich bol pozrieť a dnes tam chcem zaviesť konečne aj chalanov.No ešte niekoľko slov k tohtoročnej AfricaEco Race.
Posledný deň rally po dlhom prejazde som prišiel na starú známu pláž kde od od počiatku založenia tejto rally, vtedy Rally Paríž – Dakar sa každoročne jazdí okolo oceánu s cieľom pri Ružovom Jazere posledná rýchlostná skúška. Tam už čakali opretí v tieni o auto Mirka Zapletala Maťo, Ullevalseter a Ceci. O dve hodiny sa malo odštartovať. Pred štartom ešte spraviť spoločnú fotografiu a mohol prijsť hromadný štart. Vôbec som sa nehnal, už som nič neriskoval, a aj tak sa mi zdalo že moja motorka nestačí rally špeciálom. A oproti minulým rokom sa mi tentokrát pády úplne vyhli. Okrem nôh, ničím som sa za celú rally zeme ani nedotkol tak som nechcel fakt už nič pokaziť. A v cieli sa mi zdalo, že som ešte vo väčšej pohode ako pred štartom. Ani zdravotné problémy ma nepostretli. Prechladnutie ťahajúce sa od prvého mrazivého bivaku zažehnala pár pilulkami pani doktorka Carol.A ani s motorkou som nemal absolútne žiadne problémy. Jedine vymeniť olej, filtre, gumy, mousse a dotiahnuť špice. A menil som raz rozetu, lebo som išiel na hliníkovej a po polke rally už boli zuby riadne opotrebené. Ešte sa vyhnúť navigačným kiksom, z ktorého jeden bol absolútne generálny, mohlo to byť lepšie. No toto všetko patrík rally. Aj to že k výsledku nám dopomohlo vypadnutie viacerých dobrých jazdcov, či už pre poruchu motocyklovalebo kôli zraneniam. Rally nie je šprint ale je to hádam najkomplexnejšia motocyklová disciplína pri ktorej jazdecmusí sledovať a spracovávať množstvo informácií, a zároveň ísť tak aby stíhal navigovať, sledovať rýchlosť vzónach so speed limitom, počúvať motor aby ho zbytočne netýral. A po dojazde etapy pripraviť motorku a sebana tú ďalšiu. A hlavne jazdec musí mať spoľahlivý a zodpovedný doprovod ktorý vo veľa veciach musí myslieťaj za jazdca. A toto všetko som na tejto rally mal. Zuzka - Zůza Nováčková sa perfektne starala aby som bolpripravený, aby som mal všetko čo treba so sebou, starala sa o colné záležitosti, styk s organizátormi, robila miroadbook, do ktorého som sa ale niekedy pozabudol pozrieť, chodila na brífingy a referovala čo treba a aké sú zmeny, starala sa o občerstvenie. A svojou prítomnosťou neuveriteľne stmeľovala kolektív a postarala sa o to ženás mali všetci radi a všetci boli radi že môžu s nami stráviť zopár pekných okamihov. Či už organizátori aleboiné teamy. Chalani od Valtra, Tomečka, Zapletala, Vlada Kušniera, Ullevalsetera, Ceci. S tymi sme boli neustále vkontakte, ruský Troyka Team ani nespomínam. Napríklad aj ruský Kamaz známy svojou uzavretosťou. Prišli medzi nás posledný deň aj s fľaškou šampanského. O druhej v noci nás zavolali k sebe a Zuzku dokonca posadiliza volant závodného Kamazu. Všetko je zdokumentované. Ďalej Peťo. Veľakrát aj s pomocou Maťovho Jožka sastaral zase o moju motorku. Večer pred spánkom som ju mal vždy v perfektnom stave. Maťo sa zas postaral ocelú logistiku, hotely, a tak. A ešte k organizácii rally. Ako vždy perfektná. Tu v Afrike sa predovšetkým preferuje športový duch. Nikdy si organizátori nedávali a nepropagovali prívlastok ako „najdlhšia, najnáročnejšia a najlepšie zorganizovaná apodobne.“ Ale stále sa snažia držať odkazu Thierre Sabina ktorý túto rally založil. Darmo sa v Amerike jazdí Dakar, nikdy to nebude rally taká ako si to zakladateľ želal. Tu v Afrike sa jazdí množstvo piesku, dunových polí,planín a ciest ktorá ani nie je vidieť a predsa si ich treba vydedukovať a držať. Rozhoduje navigácia a hlavne duny, kde zapadne raz jeden, raz druhý. Také duny ako v Mauretánii hádam nikde nenájdete. Znenazdajky sa prepadnete a ste ponorený ako do vody. A že nie je najdlhšia? Ak sa počítajú asfaltové cesty tak nie. Stačí sa ale pozrieť aká je celková dĺžka rýchlostných skúšok a aká je náročnosť. A stačí pozrieť na čas víťaza Dakarua víťaza Africa Eco Race. A porovnať. A nemyslite si že taký Sella je oveľa pomalší ako Sunderland. A to nehovorím o dunách, ktoré sa jazdia niekedy tretinovou rýchlosťou, aj menej v porovnaní s pistami. Pohoda v bivaku sa u oboch rally nedá ani porovnať. Presne v duchu odkazu Thierre Sabina – na trati si nedarovať anisekundu ale v bivaku byť s každým kamarát. Či s organizátormi, či mezi sebou. Posledné tri roky sa juhoamerický Dakar potýka s neustálymi problémami. Začalo to tým ako Peru a Čile odmietlo finančne prispievať organizátorovi. Ten bol nútený hľadať iné regióny kadiaľ by viedol trate. No myslím že nemusel, no hľadal v inýchkrajinách len finančné zdroje. A prišli na rad Bolívia, Paraguay a znova Argentína, kde je namotaná najväčšia časť trate. No a to prinieslo problémy. Klimaticky stabilnú púšť Atacama v Čile a celé Peru vystriedali dažďami zaťažované kraje Argentíny, Bolívie. A to si zase vynútilo improvizácie. Skrátenie rýchlostných skúšok je to najmenšie zlo ale vypustenie celých dní, to už vtedy nastávajú veľké problémy. Najmä ak sú bivaky a celáinfraštruktúra rally pod vodou. A spojovacie cesty poškodené dažďami a zosuvmi. A z toho pramení aj nervozitajazdcov, doprovodu. No Dakaru v Južnej Amerike nemožno uprieť viac vecí. Je to najmedializovanejšia a tým pádom najprestížnejšia rally pri ktorej úspech znamená veľký záujem sponzorov. Takú medializáciu si Africa nemôže dovoliť. Napríklad pred dvoma rokmi ju vysielal aj Eurosport, no zistilo sa žeby to bolo pre organizátorov stratové. Pre nás na Slovensku je to škoda, lebo TV stanice kde sa Africa vysiela /predovšetkým Motors TV/ je pre väčšinu nedostupný, aj keď svojho času to malo v ponuke aj Magio. Namiesto toho teraz uprednostňujú aj 20 staníc s futbalom. A je to škoda.
Takže môžem povedať že tohtoročná, vydarila na jedničku. A to bez ohľadu na to aké boli výsledky. Tie už bolilen tou povestnou čerešničkou na torte